Radikale vil have læreraftale i Roskilde Kommune

Selvom der generelt er tilfredshed med næste års budget for Roskilde kommune, hvor vi i Radikale Venstre lykkedes med at få fokus på især den grønne omstilling, er det dog beklageligt, at det ikke var muligt samtidig at nå til enighed om en lokalaftale med lærerne i kommunen. Noget især Socialdemokratiet ikke vil støtte op omkring.

(Team Jeppe mødtes d. 5. oktober - på Lærernes Dag - med lokalformanden for Danmarks Lærerforening, Peter Hansen. Det optog de en lille video om)

Radikale Venstre ønsker mere selvbestemmelse til lærerne. Især over de timer, de bruger på forberedelse. Vi foreslår, at alle lærere får fem timer hver uge, som de kan bruge til forberedelse derhjemme, hvis de har lyst og det passer bedre for den enkelte lærer end at sidde på skolen.

Timerne skal bruges i hver uge og kan således ikke lægges sammen til flere dage i løbet af flere uger.

En sådan aftale kan være omkostningsneutral og vil altså blot give lærerne noget af den selvbestemmelse tilbage, de havde før lockouten og skolereformen - og som mange andre faggrupper med lignende uddannelsesmæssig baggrund også har for at arbejde hjemme og på fleksible tidspunkter.

Men vigtigst er det dog, at en lokal læreraftale i Roskilde Kommune sikrer et ligeværdigt forhold mellem kommunen og lærerne - arbejdsgiver og arbejdstager. Lige nu er aftalen om lærernes arbejdstid kun udarbejdet i en dialog med Danmarks Lærerforening.

Det er altså ikke en aftale mellem to ligeværdige parter. Det ønsker vi at ændre i næste valgperiode.

I Roskilde Kommune vil vi gerne sikre, at vi har de mest kompetente og tilfredse lærere og da rigtig mange af vores nabokommuner allerede har lokalaftaler, er der altså en reel risiko for, at en del lærere vælger at søge nye udfordringer i disse kommuner eller fravælge at søge lærerstillinger i Roskilde Kommune, da netop fleksibiliteten i forberedelsestiden og det ligeværdige forhold med kommunen er to vigtige parameter for mange lærere.

Så fra Radikale Venstre i Roskilde skal der lyde en opfordring til især Socialdemokratiet om at genoverveje, om ikke også Roskilde Kommune skulle udarbejde en lokalaftale med lærerne, der giver den fleksibilitet og det ligeværdige forhold, som er så efterspurgt.

Det er ganske simpelt bedst for kommunen.

Jeppe Trolle Jeppe Fransson nummer et og to på den radikale liste til kommunalvalget. Læserbrev bragt i Roskilde Avis d. 20. oktober.