Radikale bevarer mandat og platform for grøn og børnevenlig politik | Roskilde Radikale Venstre

Radikale bevarer mandat og platform for grøn og børnevenlig politik

Radikale Venstres Jeppe Trolle er blevet genvalgt med 799 personlige stemmer - og han har sikret fået vigtige pladser i Økonomiudvalget, Klima- og Miljøudvalget og Skole- og Børneudvalget i nattens konstitueringsforhandlinger. Derudover får han formandsposten i kommunes Klimaråd, hvor der udvikles visioner for Roskilde Kommunes klimapolitik.

Som bekendt blev valget i går en jordskreds-sejr til Socialdemokratiet med borgmester Joy Mogensen i spidsen med 16 mandater ud af de 31 efter en fremgang på 3 mandater.

Radikale måtte til gengæld notere en tilbagegang på 1 procentpoint - fra 5,1 pct i 2013 til 4,1 pct. Det blev dermed ikke til det ønskede mandat nr. 2, men bibeholdelse af 1 mandat.

Ved de efterfølgende konstitueringsforhandlinger blev pladserne i de vigtigste udvalg fordelt i en konstitueringsgruppe bestående af S, R, SF, EL og K.

S afgav nogle af de pladser i Økonomiudvalget, som de faktisk havde krav på, til de partier, som har peget på S gennem valgkampen - og dermed fik Radikale en plads i udvalget , på samme måde som SF, EL og K fik en plads hver. S fik tre pladser, inklusive borgmesteren.

Derudover forhandlede byrådsmedlem Jeppe Trolle , assisteret af formand Kim Elmose og næstformand Lotte Nowack, sig frem til at Radikale Venstre får :

• Plads i Skole- og Børneudvalget

• Plads i Klima- og Miljøudvalget

• Formandsposten i Klimarådet, der arbejder med at styrke samarbejdet omkring klima og energiløsninger mellem kommune, erhvervsliv og de videninstitutioner, der ligger i kommunen, fx RUC.

I lyset af mandaternes fordeling i byrådet var forhandlingsdelegationen tilfreds med dette udfald, fordi det giver det radikale mandat plads i udvalg og fora, hvor vi fortsat kan arbejde for en grøn omstilling, bedre forhold for børnene og indflydelse på den daglige ledelse af kommunen.

Tilbage står fordelingen af de personlige stemmer, som bliver opgjort i eftermiddag.

Som formand for bestyrelsen vil jeg rette en stor tak til byrådsmedlem Jeppe Trolle og nr. 2 på listen, Jeppe Fransson for at gjort en kæmpe indsats i en hektisk valgkamp - for Franssons del også ved at engagere en stor gruppe unge mennesker fra Radikal Ungdom. Det har været en fornøjelse at følge og støtte op om.

Derudover skal lyde en varm tak til alle jer medlemmer, der har bidraget undervejs med at hænge plakater op, dele flyers ud og agere valgtilforordnede samt agiteret for radikal politik.

Det er det engagement, der giver energi og gør det sjovt at være aktiv i politik.

Konstitueringen er ikke endelig i forhold til fordeling af poster i råd og nævn uden for byrådet - hvilket bl.a. navne på de valgte byrådsmedlemmerne kan ændre på.

Bestyrelsen vil evaluere resultatet af valget, som selvfølgelig ikke er det, vi håbede på, med hensyn til tilbagegang i stemmer og fravær af mandat nr. 2.

Men umiddelbart har vi sikret os - på trods af det - en god platform for at arbejde for radikale sager og formidling af bredt samarbejde i et byråd, domineret af ét parti.

Læs mere: Artikel i Dagbladet: S-flertal i bredt samarbejde https://sn.dk/Roskilde-KV17/S-flertal-i-bredt-samarbejde/artikel/703805