Generalforsamling: Nøgleordet for radikale er ansvarlighed | Roskilde Radikale Venstre

Generalforsamling: Nøgleordet for radikale er ansvarlighed

Vi står for økologisk ansvarlighed , social ansvarlighed og økonomisk ansvarlighed. Det slog byrådsmedlem for Radikale Venstre i Roskilde Jeppe Trolle fast på partiets generalforsamling mandag d. 24. april 2017.

“I byrådet har vi i denne byrådsperiode fået gennemført en række klima- og miljømæssige forbedringer med flere penge til grønne investeringer, cykelstier og målsætning om økologiske råvarer i kommunale køkkener.  Vi står stærkt som kommunens grønne parti”, konstaterede byrådsmedlemmet og fortsatte om social ansvarlighed.

“Samtidig vægter vi på ægte social-liberal vis, at den enkelte borger skal sikres rum for at kunne udfolde sig , men med et fælleskab bag sig - der står klar og hjælper dem, der har brug for det. Vi udformer og går med i initiativer i byrådet, som sørger for at ikke kun de med de høje indtægter kan få et godt og trygt liv i Roskilde Kommune - uanset hvor de bor.”

Jeppe Trolle understregede, at økonomiske ansvarlighed er et pejlemærke for Radikale Venstre i Roskilde:

“Vi sørger for, at økonomien er i balance, når vi stiller forslag om forbedringer eller går med i forlig med investeringer. Vi viderefører en mangeårig lokal radikal tradition for, at der er økonomisk dækning krone for krone. Det er uanset, om det er til flere grønne investeringer eller til anlægsinvesteringer som udbyggelsen af Kildegården eller svømmehallen ved Bymarken. Pengene skal være der - og kommunen skal afdrage mere på gælden end optage lån.”

Det binder an til de mærkesager, som partiet går til valg på til d. 21. november: Grøn bæredygtig omstilling, ressourcer til uddannelse af de unge og sikring af et godt og sundt børneliv samt  økonomi i balance for fremtiden.

Her står  Jeppe Trolle i spidsen sammen med nr. 2 på listen, Jeppe Fransson og ni øvrige kandidater, der blev opstillet d. 20. november 2016.

Tro på flere mandater

I sin beretning konstaterede formand Kim Elmose, at partiet dermed står klar til kommunalvalget med troen på flere radikale i byrådet.

“Det er også baggrunden for, at vi er gået i teknisk valgforbund med SF og Konservative efter - ved de foregående to valg - at have været i valgforbund med Socialdemokratiet. Vi har et godt, tæt og tillidsfuldt samarbejde med Socialdemokratiet, men i valgforbund mellem et lille parti og et meget stort parti, er chancerne for flere mandater til det lille parti via stemmerne til valgforbundet små.

Derfor søgte vi en aftale med de to andre partier, da analyser af stemmefordelingen efter valget i 2013 klart viste, at et valgforbund mellem SF, Konservative og Radikale dengang havde givet sådan et forbund fem mandater: to til os, to til SF og eet til konservative.

Valgforbundet er teknisk - ikke politisk. Imidlertid er de tre partier enige om, at det signalerer et ønske om, at politikken i Roskilde Byråd ikke manifesterer sig omkring to store partier, Socialdemokratiet og Venstre. Det giver bedre løsninger, hvis der er en afbalancering af magten”, sagde Kim Elmose.

Genopstilling af Zenia Stampe
Zenia Stampe blev genvalgt som folketingskandidat og rost af generalforsamlingen for at være en humanistisk stemme i dansk politik, der insisterer på ordentlighed, redelighed og fakta - såvel som i den evige debat om flygtninge- og asylsøgere som fx i EU-debatten .

Kim Elmose blev genvalgt som formand med Lotte Wiese Nowack som næstformand. Valgt til bestyrelsen blev desuden Ralph Bargum, Jens Erik Ørum, Astrid Busch, Jeppe Fransson, Lasse Fogh, Karin Horsted Berg og Torsten Bach.

Foreningen har 128 medlemmer.